Vergroot je wereld

Wie het weet, mag het zeggen

Bij MosaLira heeft iedereen een stem. Ook de leerlingen laten graag van zich horen. In kindcentrum De Geluksvogel schuiven de leden van twee leerlingenraden om tafel om te praten over hun rol.

De jongste is 7, de oudste 13 jaar. Ze zitten op kindcentrum De Geluksvogel of De Maasköpkes en zijn allemaal lid van de leerlingenraad op hun school. Met z’n dertienen leggen ze uit wat dat betekent: Djenna, Gulistan, Hamsa, Danique, Djiany, Rik, Nawas, Levi, Fay, Ivana, Raymian, Jivana en Nikai. En juf Anouk, directeur van beide scholen, want ook die schuift aan.

Bespreken wat er beter kan

Op de eerste vraag is het even stil. Want wat doet een leerlingenraad eigenlijk? “De leerlingenraad is er om problemen op te lossen en dingen in school te doen”, zegt Rik. Ongeveer één keer per maand komen de kinderen bij elkaar om, zoals Hamsa zegt, “te bespreken wat er kan veranderen.” Gulistan valt haar bij: “Je praat over wat er gebeurd is op school en wat er beter kan.”

“Helemaal in het begin van het schooljaar hebben we besproken wat de leerlingenraad was”, vertelt Nikai. Het leek hem wel wat, zo’n rol als groepsvertegenwoordiger. Ook Danique, Djenna en Djiany wilden het best eens proberen. Nawas heeft zich aangemeld omdat hij goede ideeën had: “Bijvoorbeeld dat er meer fruit wordt gegeten en er meer sportdagen komen.”

Verkiezingen

Lid van de leerlingenraad wordt je niet zomaar. Op De Geluksvogel werd dit jaar geloot tussen alle kinderen die zich ervoor hadden aangemeld. De Maasköpkes hield zelfs een heuse verkiezing. “We hebben allemaal een poster gemaakt”, vertelt Raymian. “De juf heeft verteld wat er van je werd verwacht. Als je mee wilde doen, kon je reclame maken voor jezelf.” “Je schreef op wat je zou gaan doen”, vult Levi aan. Raymian: “Daarna konden mensen stemmen. Wie van zijn groep de meeste stemmen had, werd uitgekozen.”

“De juf had verteld wat er van je werd verwacht. Als je mee wilde doen, kon je reclame maken voor jezelf”
Raymian

Voor de meesten is het nog even wennen. De kinderen uit groep 5 van de Maasköpkes en de leerlingen van De Geluksvogel zijn nog maar net lid. Ze kunnen de kunst een beetje afkijken van de kinderen die vorig schooljaar al zitting namen. Zoals Levi en Fay, die afgelopen schooljaar op de Maasköpkes langs alle klassen gingen om kinderen te vragen beter met het buitenspeelmateriaal om te gaan, want dat gaat soms onnodig snel kapot. Elke dag controleert de leerlingenraad er na het buitenspelen de speelplaats. Is er speelgoed stuk, dan vragen ze de school om bijvoorbeeld nieuwe rollerborden of stelten te kopen. Ivana: “Dan laten we de kinderen kiezen.”

Trots

“We kijken altijd of we iets met zo’n vraag kunnen doen”, zegt juf Anouk. Ook vraagt de school de leerlingen regelmatig om over een onderwerp mee te denken. Over nieuw meubilair bijvoorbeeld. Of over de viering van Sinterklaas of Kerst. De leerlingen die al wat langer meedraaien, zijn trots op wat ‘hun’ leerlingenraad allemaal heeft bereikt. Zo hebben de kinderen van De Geluksvogel nu allemaal een eigen bidon. “Soms namen kinderen cola of sap mee”, zegt Gulistan. “Nu water. Dat is beter voor kinderen.”

Wat er voor komend schooljaar op hun agenda staat? Rik: “In de kleedkamer na de gym gaan kinderen erg schreeuwen. Dan mag de juf wel wat strenger zijn.” Jivana is het met hem eens dat het soms wel wat rustiger mag: “Het is vervelend als kinderen steeds door de les praten.” Ook pesten is een thema dat de leerlingen belangrijk vinden. En bewegen, bijvoorbeeld op het dakterras van De Geluksvogel. “Als je tussen de lessen door beweegt, kun je je beter concentreren”, vindt Rik. “Ik heb van mezelf veel energie. Als ik die niet kwijt kan, word ik erg druk.” Zo bedenken de leerlingen van de Leerlingenraad niet alleen wát er beter kan, maar ook meteen hóé.

 

Met dank aan Ivana (7 jaar, groep 5), Fay (10 jaar, groep 7), Levi (12 jaar, groep 8) en Raymian (9 jaar, groep 6) van basisschool De Maasköpkes en aan Danique (9 jaar, groep 6), Djenna (10 jaar, groep 7), Djiany (9 jaar, groep 7), Gulistan (13 jaar, groep 8), Hamsa (12 jaar, groep 8), Jivana (8 jaar, groep 5), Nawas (9 jaar, groep 6), Nikai (8 jaar, groep 5) en Rik (bijna 12 jaar, groep 8) van basisschool De Geluksvogel.

Lees ook

‘Vergroot je wereld’ is kenmerkend voor de Koers van MosaLira. Door goed onderwijs maken we de wereld elke dag een stukje groter, voor onze leerlingen én voor onszelf. Onze eigen rol is daarin allesbepalend. De komende tijd gaan we daarom samen woorden geven aan de cultuur van MosaLira. De expertisegroep ‘Gezond en gelukkig’ heeft de eerste stappen in dat proces inmiddels gezet. Natuurlijk met inbreng vanuit de hele organisatie.

Leestijd 8 min.

Om beginnende leerkrachten goed op weg te helpen, zorgt MosaLira de eerste jaren voor een persoonlijke coach. Ook is er het Leernetwerk starters, dat ruimte biedt voor het delen van ervaringen. Starters Ies Quaedackers en Kim van der Put vertellen over hun ervaringen.

Leestijd 3 min.

Vergroot je wereld