Vergroot je wereld

We doen het écht samen

Onderwijsondersteuner Monique en leerkracht Ivo over samenwerken in de klas

Binnen het reguliere onderwijs zien we steeds vaker de inzet van onderwijsondersteuners. Maar hoe maak je nou een succes van zo’n samenwerking in de klas? We vroegen het aan Ivo Leenders (leerkracht) en Monique Geraedts (onderwijsondersteuner) van Kindcentrum Aloysius. Zij werken inmiddels al zes jaar samen. Dit heeft hen én hun leerlingen al veel gebracht.

De samenwerking begon op basis van de duidelijke richtlijnen die zij van het managementteam meekregen en groeide gaandeweg uit tot een onbreekbare vertrouwensband. Dat ze een goede klik hebben wordt meteen duidelijk tijdens het interview. Ivo en Monique vullen elkaar niet alleen goed aan, maar hebben vooral ook veel plezier samen. “Ik stond er positief in om voor het eerst met een onderwijsondersteuner te werken”, vertelt Ivo. “Je moet altijd openstaan voor nieuwe dingen. Wij zitten allebei zo in elkaar. En om er iets voor terug te krijgen moet je beiden een investering doen.”

 

Samen op één lijn

Belangrijk voor een succesvolle samenwerking is het werkklimaat dat er geschept wordt. Zowel door de directie als binnen de klas. Monique: “Binnen Kindcentrum Aloysius is er veel aandacht voor gelijkwaardigheid. Dat zorgt ervoor dat je als onderwijsondersteuner gelijkwaardig kunt functioneren binnen de school en de klas. Maar ook dat de kinderen en ouders je op die manier benaderen. Daarnaast claimt Ivo de klas niet als zijn domein, hij ziet mij niet als zijn ‘hulpje’. We doen het écht samen.

Als het geven en nemen is komt de samenwerking veel sneller van de grond.” Ivo vult aan: “We vormen een eenheid. Mails worden ondertekend met beide namen en ouderavonden en advisering doen we samen. En onze werkwijze heeft effect, dat hebben we in al die jaren wel gezien. We delen verantwoordelijkheden en zorgen samen voor goed onderwijs in de groep. Soms gaan er weken of maanden overheen, maar het lukt ons altijd om de leerlingen mee te krijgen en onze doelen te behalen. En ook de ouders zien dat als de één iets zegt, de ander dat bevestigt. Gelijkwaardige samenwerking, waarbinnen wij op één lijn zitten als het om aansturing van leerlingen gaat, daar draait het om.”

 

Gewoon lekker werken, met af en toe wat flauwekul.

Supercool succes

Ivo en Monique houden elkaar in balans, geven onderling feedback en hebben de taken op natuurlijke wijze verdeeld. Humor is voor beiden belangrijk. Zowel binnen hun werkrelatie als in de klas. Ook dit schooljaar, waarin ze vier dagen per week samenwerken om complexe problematiek binnen een groep aan te pakken, maken ze daar ruimte voor. “Er is een goede sfeer en we lachen veel”, zegt Monique. “Ook met de leerlingen. Als we een foutje maken verbloemen we dat niet. Het leuke van groep 8 is dat je er dan een spelletje van kunt maken. Ivo zegt dan ‘dat heeft juf Monique vast gedaan’, en dan pikken ze heel snel op dat hij het zelf is geweest. Dat soort dingen houdt het leuk.” Ivo vervolgt: “Het is supercool als het leerplan dat je aan het begin van het schooljaar maakt ook echt lukt. Al snel was er een positieve werksfeer en ook de leerresultaten zijn flink verbeterd. Aan de ene kant is er veel gezelligheid en flauwekul, maar het is echt wel duidelijk wanneer er serieus gewerkt moet worden. Dat je die balans in de vingers hebt met een groep is heel prettig. Voor ons en voor de kinderen. Maar we krijgen zeker ook waardering van de directie.”

Inclusief onderwijs

“Ik hoor van andere onderwijsondersteuners vaak dat het moeilijk is om je positie binnen het reguliere onderwijs vorm te geven”, zegt Monique. “Ik wil graag meegeven aan leerkrachten dat het fijn is als je als onderwijsondersteuner waardering krijgt of iemand om je mening vraagt. Als je in de ogen van de ander gelijk bent. En natuurlijk is het zo dat Ivo eindverantwoordelijkheid draagt en de doorgaande lijn van de ontwikkeling van de kinderen bewaakt. Maar alles wat we met z’n tweeën daarin kunnen bereiken is fantastisch. Onderwijsondersteuners kunnen echt het verschil maken als het gaat om inclusief onderwijs. Differentiëren in de klas is dan makkelijker en er is ruimte om leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften vooruit te helpen in hun eigen omgeving. Als de leerkracht, onderwijsondersteuner en directie met elkaar in gesprek blijven komt dat samenwerken wel goed!”

Lees ook

Een dynamische schooldag, zo doen we dat!

Leestijd 5 min.

Als op 16 maart de scholen sluiten, moeten 5.000 leerlingen en 650 personeelsleden thuis aan de slag. Voor het IT-team van MosaLira een enorme klus. “Die trein liep al, maar we gingen in één klap van boemeltrein naar TGV!”

Leestijd 5 min.

Vergroot je wereld