Vergroot je wereld

Stevig uit de startblokken

Om beginnende leerkrachten goed op weg te helpen, zorgt MosaLira de eerste jaren voor een persoonlijke coach. Ook is er het Leernetwerk starters, dat ruimte biedt voor het delen van ervaringen. Starters Ies Quaedackers en Kim van der Put vertellen over hun ervaringen.

Als beginnende leerkracht kun je de eerste jaren best wat begeleiding gebruiken. Bij MosaLira vinden we het vanzelfsprekend om starters goed op weg te helpen. Naast de hulp en ondersteuning van hun directe collega’s krijgen ze via MosaLira een persoonlijke coach. Daarnaast zijn we in 2018 gestart met het Leernetwerk starters. Vier keer per jaar komen stagiaires en beginnende leerkrachten op woensdagmiddag bij elkaar om ervaringen te delen, casussen te bespreken en praktische vragen te stellen.

Door de krapte op de arbeidsmarkt is er in korte tijd veel veranderd voor startende leerkrachten. Dat blijkt wel uit het verhaal van Ies Quaedackers (24), leerkracht van groep 3 op De Letterdoes in Wijckerveld: “Mensen die een jaar of vier, vijf geleden van de PABO kwamen, konden meestal eerst even warmdraaien in een vervangerspool. Dat was eigenlijk ook mijn plan. Maar ik sta in mijn tweede jaar al in m’n eentje voor een pittige groep. Dat kan alleen als je goed begeleid wordt. En dat word ik gelukkig. Hier op school maar ook bovenschools door MosaLira. Daar ben ik blij mee.” Ies hoort ook verhalen van oud-klasgenoten die nauwelijks begeleiding krijgen en nu al uitkijken naar een baan buiten het onderwijs. “Dat kan nooit de bedoeling zijn nu het onderwijs elke leerkracht zo hard nodig heeft.”

“Ik sta in mijn tweede jaar al in m’n eentje voor een pittige groep. Dat kan alleen als je goed begeleid wordt”

Opluchting

Ook Kim van der Put (23) wordt goed ondersteund tijdens haar eerste jaar als leerkracht van groep 5 op de Vlinderboom in Heer. “Al tijdens mijn stage op deze school werd ik vanuit MosaLira heel fijn begeleid door mijn coach. Nog steeds trouwens. Het is een prettige gedachte dat je er niet alleen voor staat. Dat is ook het fijne aan het Leernetwerk starters. Het voelt goed om te horen dat je niet de enige bent met bepaalde vragen of onzekerheden. Dat was voor mij echt een opluchting. Zo’n middag is heel interactief. Er worden ervaringen gedeeld, casussen besproken, tips uitgewisseld, vragen beantwoord en praktische HR-zaken uitgelegd. Op zo’n middag voel ik me gehoord. Vooral omdat we zelf de regie hebben over de inhoud. Het is dus echt iets van ons.”

Gevoel van verbinding

Het Leernetwerk starters zorgt ervoor dat beginnende leerkrachten zich meer verbonden voelen met elkaar. Zeker als je de enige startende leerkracht in een team bent, is het fijn om op afstand collega’s te hebben in dezelfde fase van hun carrière. “Het voelt als een soort reünie”, zegt Ies. “De meeste andere jonge leerkrachten ken ik natuurlijk al van de PABO. Maar het is zeker goed om die contacten warm te houden en ervaringen te delen. Al is het maar een kleine tip die je weer verder helpt. Of gewoon even de herkenning bij een collega die het soms ook best véél vindt. Tijdens zo’n gesprekje denk ik: “O, gelukkig, het ligt dus niet aan mij!””

Leren van ervaren collega’s

Naast de bijeenkomsten voor beginnende leerkrachten organiseert MosaLira ook Leernetwerken rond bepaalde thema’s. Natuurlijk zijn de startende leerkrachten ook daar van harte welkom. Ies: “Ik ben bijvoorbeeld laatst naar een NT2-Leernetwerk geweest. Ik heb veel kinderen in de klas met een taalachterstand, dus alle tips zijn welkom. Daar werd op de PABO ook aandacht aan besteed, maar het is altijd fijn om van ervaren collega’s te horen hoe zij het aanpakken. Dat kan ook hier op school, maar ons team is vrij klein. Dit soort bijeenkomsten maken je netwerk veel groter.”

“Het is een prettige gedachte dat je er niet alleen voor staat”

De kans om te groeien

Met deze Leernetwerken en het Leernetwerk starters probeert MosaLira beginnende leerkrachten zo goed mogelijk te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling. Is die ondersteuning voor net-afgestudeerde PABO-studenten een belangrijk criterium in de zoektocht naar een baan? “Toen ik zelf solliciteerde heb ik eigenlijk niet eens gevraagd naar de aanwezige begeleiding”, zegt Kim. “Maar nu ik weet hoe goed die ondersteuning me in mijn eerste schooljaar geholpen heeft, zou ik tegen PABO-studenten willen zeggen: vraag daar tijdens je sollicitatiegesprek wel naar. En als je zeker wil weten dat het goed zit met die begeleiding, kom dan naar MosaLira. Je wordt niet in het diepe gegooid en krijgt de kans om te groeien.”

Lees ook

De eerste plek in Maastricht waar twee basisscholen in één gebouw onderdak vinden

Leestijd 5 min.

Ook leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, vinden bij MosaLira een passende plek. Liefst op een reguliere school, in het speciaal (basis)onderwijs als het nodig is. Leon Kik en Arn Tonk vertellen hoe ‘hun’ specialisten helpen bij passend onderwijs.

Leestijd 5 min.

Vergroot je wereld