Een woensdag in november, het zonnetje straalt en de Sint Janskerk in Maastricht loopt langzaam vol, twee keer maar liefst. Een goede opkomst tijdens de 7e editie van ‘Het kan wel’, een bijeenkomstenreeks over inclusief onderwijs. Het onderwerp leeft, daar twijfelt niemand meer aan. Waar iedereen die vandaag aanwezig is vooral naar verlangt, is verdieping en een antwoord op de vraag: “en hoe dan”? Pasklare antwoorden zijn er ook nu niet, wel een flinke dosis inspiratie en veel handreikingen voor hoe het ook zou kunnen.
Samen met ouders
De eerste spreker is Mariëtte Lusse. Als lector lector Kinderarmoede en lector Samenwerken met ouders doet zij een pleidooi voor de stelling ‘Inclusie werkt alleen in samenwerking met ouders’. Door de wereld van thuis en school met elkaar te verbinden zet je in op ouderverbondenheid. Niet te verwarren met ouderbetrokkenheid, ook belangrijk maar wel degelijk iets anders. Mariëtte geeft een vijf stappenplan waar je als school en team voor moet zorgen om dit te bereiken. Het kennen van de thuisomgeving van de leerling en het op orde hebben van je eigen organisatie. Ook een wederkerige relatie en de pedagogische samenwerking worden benoemd en tot slot het herkennen van risicosituaties. Belangrijk is dat je dit met alle ouders van leerlingen doet. En niet alleen als er iets aan de hand is, juist ook de mooie en goede berichten deel je. Samen heb je het beste voor met het kind en het laatste wat je wil is dat school alleen contact zoekt ‘als het niet goed gaat’.
Van wetenschap naar praktijk
De praktische vertaalslag maakt Mariëtte Lusse en haar team met de online gereedschapskist die beschikbaar is. Op basis van promotieonderzoek stelden ze onder andere het Handvat samenwerken met ouders aan kansengelijkheid voor kinderen samen. Een rijk overzicht met tips en trucs gestoeld op wetenschappelijk onderzoek en kennis op basis van ervaring en uit de praktijk.