Elke school een eigen plan
Nu zijn de scholen weer aan zet. Elke school maakt z’n eigen plan en stemt dat af met de achterban: wat gaan we doen, hoe pakken we dat aan en wat hebben we daarvoor nodig? De verwachting is dat er naast de aanschaf van software, methodes en andere materialen flink wordt ingezet op professionalisering van medewerkers en dat er veel vraag zal zijn naar extra leerkrachten en onderwijsondersteuners. Marika: “We gaan voor kwaliteit: voor goed opgeleide collega’s met stevige didactische vaardigheden. Het wordt een uitdaging, maar we zijn druk aan het werven.”
Voordelen en kansen
Marc en Marika benadrukken voortdurend dat niet alleen gekeken moet worden naar mogelijk negatieve ontwikkelingen, maar ook naar wat wél goed ging. Onderwijs in coronatijd heeft immers ook veel positiefs gebracht. Verworvenheden waarvan kinderen, leerkrachten en ouders niet eens wisten dat ze het konden. Er zijn genoeg kinderen die in alle rust thuis – en door de extra betrokkenheid van de ouders – juist beter tot leren kwamen. Ook blijken sommige leerlingen juist enorm te floreren door meer zelfstandig te werken. Marika: “Hebben we ze misschien te veel aan het handje genomen? In het kader van passend onderwijs is de aandacht vooral gericht op de zwakkere leerlingen. Dat is mogelijk ook een reden waarom opbrengsten teruglopen; het fundamentele niveau halen we wel, maar het streefniveau voor de middengroep en de betere kinderen halen we in veel gevallen niet.”