Actueel

Terugblik conferentie burgerschap

Is burgerschap zo anders als goede sociale vaardigheden? Is burgerschap niet de herontdekking van socialisatie? Zowel dagvoorzitter Peter de Vries als keynote spreker Pedro de Bruyckere grepen terug naar het sociale aspect van burgerschap tijdens de conferentie die kom Leren, MosaLira en de Gemeente Maastricht samen organiseerden.

Na de opening door Burgemeester Hillenaar en kinder-loco-burgemeester Adam Mezian van Maastricht lieten een kleine 200 aanwezigen zich bijpraten, prikkelen en inspireren door diverse sprekers. Naast expert ouderbetrokkenheid  Peter de Vries en pedagoog Pedro de Bruyckere verzorgden ook hoogleraar onderwijseconomie Trudie Schils, schrijver Jacques Vriens en de Respect Foundation een deelsessie tijdens de middag. Dat we als onderwijs een belangrijke rol hebben werd op meerdere momenten benadrukt. Om met de woorden van Pedro de Bruyckere af te sluiten: “School is de ultieme safe space om te experimenteren wie je bent, om fouten te mogen maken. Leer letterlijk samenleven, leer de spelregels”.

Toneel voor dit alles was het United World College, een bewuste keuze. UWC Maastricht brengt jongeren uit alle richtingen van het leven samen om samen te werken aan een vreedzame en duurzame toekomst.

Leer letterlijk samenleven, leer de spelregels.

Burgerschap als basisvaardigheid

Een van de basisvaardigheden in het onderwijs naast taal en rekenen  is burgerschapsvorming. De school is de maatschappij in het klein, daarom is het bij uitstek een plek om te leren wat vrijheid, tolerantie en democratie betekenen, hoe belangrijk deze waarden zijn én wat je daar zelf aan bij kunt dragen. Zodat we een maatschappij waarborgen waarin mensen, jong en oud in Nederland op een prettige manier samenleven.

Andere berichten

18 sep 2023

Samen sterker: alle kinderen komen tot hun recht

19 jun 2020

Intentieverklaring nieuwbouw integraal kindcentrum in Maastricht-West locatie Belfort getekend

22 jun 2021

Yvonne Stegen te gast bij ‘Met het Oog op Morgen’ over kansenongelijkheid in het onderwijs

Terug naar overzicht