Paul aan het woord.

Blijf dicht bij jezelf, volg je gevoel.

Meester Paul
Directeur
De Vlinderboom

Iedereen vliegt zijn eigen route: iedere keuze begint bij Paul

Toen Paul Vollema reageerde op de vacature bij basisschool De Vlinderboom, zocht hij bewust naar een plek in het reguliere basisonderwijs. Na functies in de jeugdhulpverlening, in het voortgezet onderwijs en als adjunct-directeur in het speciaal onderwijs wilde hij ervaren hoe het is om een schoolgemeenschap van dichtbij vorm te geven. Bij MosaLira vond hij een omgeving waar ruimte is voor eigenheid en waar het team samen verantwoordelijkheid draagt. Dat past bij zijn visie: ieder mens heeft een eigen pad, en samen vormen die paden een sterke school.

Bij MosaLira doe je het samen

Voor Paul staat samenwerking centraal. Hij ziet zichzelf niet als degene die de inhoud bepaalt, maar als de persoon die processen begeleidt. “Alleen kom je nergens, je hebt echt een team nodig.” Binnen MosaLira waardeert hij de platte organisatie en de mogelijkheden om collega’s uit andere scholen te ontmoeten. Tegelijk vindt hij het belangrijk dat scholen meer successen en ervaringen delen, zodat niemand telkens opnieuw hoeft te beginnen. Zo groeit niet alleen zijn eigen team, is zijn overtuiging, maar MosaLira in zijn geheel.

Mosa Lira begint bij Paul.

Bij MosaLira maak je gebruik van je talent

Pauls kracht ligt in het zien van de mens achter de leerkracht. “We doen wat nodig is.” Hij kijkt niet naar regels of vaste patronen, maar naar wat iemand nodig heeft om goed te kunnen werken. Dat kan betekenen dat er ruimte is om eerder naar huis te gaan, in het vertrouwen dat dit later wordt teruggegeven. Door die benadering ontstaat er wederzijds respect en betrokkenheid. Paul geeft geen kant-en-klare oplossingen, maar stelt vragen die mensen aan het denken zetten.

Bij MosaLira leer je elke dag bij

Na zijn eerste jaar op De Vlinderboom richt Paul zich op verdieping. Hij bezoekt andere scholen binnen de stichting om ideeën en ervaringen op te halen. “Als er vragen spelen over lestijden of methodes, wil ik weten wat er al geprobeerd is. Dan hoeven we niet telkens opnieuw te bedenken.” Dat sluit aan bij zijn manier van omdenken: problemen vertalen naar mogelijkheden. Het gaat hem erom dat leerlingen én collega’s ieder op hun eigen manier kunnen groeien.

Bij MosaLira ga je met plezier naar school

De voldoening komt voor Paul vooral wanneer losse lijntjes samenkomen. “Als na weken van voorbereiding alles klopt en het team die verbinding ook ziet, dan fiets ik met een goed gevoel naar huis.” Het vlindergedicht op de muur in de school symboliseert eigenlijk precies wat hij belangrijk vindt.

Bij MosaLira begint iedere keuze bij jou.

Voor Paul betekent dat ruimte geven aan mensen, vertrouwen bouwen in het team en samen werken aan een school waar iedereen zijn eigen route mag volgen. Wil jij ook werken in een omgeving waar ruimte is voor groei, leren en samenwerken? Bekijk dan onze vacatures!

Meer informatie?

Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Neem gerust contact met ons op.