Bij MosaLira maak je gebruik van je talent
Joyce’s grootste talent is zonder enige twijfel haar positiviteit. Ze blijft altijd open, toegankelijk en met humor voor de klas staan. “Klopt, ik blijf vrijwel altijd vrolijk en positief, en dat geeft leerlingen vertrouwen.” Een houding die zorgt dat leerlingen zich op hun gemak voelen en meer durven laten zien van zichzelf. Collega’s waarderen diezelfde houding: haar vrolijkheid werkt aanstekelijk. Of zoals Joyce zelf zegt: “Als je zelf vrolijk en open voor de klas staat, heb je eigenlijk de helft al bereikt.” Daarnaast staat deze positiviteit ook voor voorbeeldgedrag voor onze leerlingen. Joyce zet haar positiviteit heel bewust in om leerlingen te motiveren en stimuleren, een goed zelfbeeld te geven en zich vertrouwd te voelen bij hun leerkracht. “Leerlingen moeten zich vrij voelen om hun meningen te geven en het gevoel krijgen dat ze gezien en gehoord worden bij de leerkracht.”
Bij MosaLira leer je elke dag bij
Joyce haalt haar inspiratie uit de momenten waarop leerlingen zich écht laten zien. “De kleine, eerlijke gesprekken met leerlingen, dát is voor mij het ultieme gevoel van werken in het onderwijs.” Ze leert ook veel van collega’s, bijvoorbeeld door samen lessen terug te kijken of ervaringen te delen. Na een drukke dag loopt ze gerust even bij een collega binnen om ervaringen te delen of gewoon samen te lachen. “Juist die momenten houden ons werk licht en leuk, want doordat we werken op voortgezet speciaal onderwijs kom je steeds vaker casussen tegen die je aan het hart gaan. Dat maakt dat het wel nodig is om te ventileren en terug te blikken op de moeilijke, maar ook de mooie momenten in het onderwijs.”