Vergroot je wereld

Onze leerlingen over: duurzaamheid

Lynn, Lauren, Erik en Amber zijn lid van het Eco-team van Kindcentrum Scharn. Ze geven hun mening over het onderwerp duurzaamheid. Wat verstaan we nou onder duurzaamheid en hoe ben je er op school mee bezig.

We treffen Lynn, Lauren, Erik en Amber op school en ze branden meteen los.

“Het gaat over veel dingen, over eten,  over de natuur. Hier op school gaat het al best goed, we zijn al duurzaam bezig . Maar het kan altijd beter, je kunt nooit te ver gaan. Het houdt eigenlijk nooit op.”

Groen, groener, groenst

“We doen elk jaar een scan en daar komt dan ook uit waar we nog aan moeten werken. Nu zijn we bezig met de onderwerpen afval en meer groen in en om de school. We zijn plantjes aan het stekken en maken plantenbakken voor in de gangen.

Je kunt ook thuis dingen doen zoals lampen uit doen en afval scheiden. En op school kunnen leerlingen én leerkrachten veel doen. Doe het licht bijvoorbeeld uit in de las als er genoeg licht van buiten komt.

Als het aan ons ligt en we alles mogen bedenken dan zouden we meteen het schoolgebouw en het speelplein helemaal duurzaam maken. Met heel veel zonnepanelen en een jungle om in te spelen. Een buiten-leslokaal hoort er ook zeker bij. Moestuintjes staan ook nog op ons verlanglijstje. We hebben mee mogen denken over hoe ons nieuwe schoolgebouw eruit zou moeten zien. Hopelijk nemen ze onze ideeën mee.”

Werelddoelen in beeld

“We hebben ook les gehad over de zeventien werelddoelen. Groep 7 kreeg een introductie les en groep 8 mocht foto’s maken die de werelddoelen uitbeelden. Bijvoorbeeld  armoede, meer gelijkheid en schoon water.

Soms zien we wel dingen die je zou willen veranderen maar het is ook best lastig om in je eentje of met een klein groepje iets te doen. We doen wel acties met het Eco-Team of met de hele school. Bijvoorbeeld voor de voedselbank of een kerstmarkt waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat. Dat is heel leuk, gezellig en je doet er ook nog iets goeds mee.”

 

Je kunt ook thuis dingen doen zoals lampen uitdoen en afval scheiden.

Tips

Tot slot hebben de vier leerlingen nog wel wat tips op het gebied van duurzaamheid voor het bestuur van MosaLira, de schooldirecteuren en voor de regering:

  • Alle MosaLira scholen moeten Eco-scholen worden, het is namelijk naast nuttig ook echt heel leuk. Ze kunnen bij ons terecht voor advies.
  • Laat de hulpjes van de klas elke dag klusjes doen die bijdragen aan een duurzamere school. Geef ze als beloning iets extra’s, een snoepje ofzo.
  • Doe iets aan voedselverspilling, kook dingen die je dag erna ook nog kunt eten zodat je minder eten weggooit.
  • Ga lopen of fietsen als het kan.
  • Zorg voor meer plek om vluchtelingen op te vangen in Nederland. Zodat meer mensen gelijke kansen krijgen.
  • Bedenk slimme oplossingen voor dingen die nu nog niet zo duurzaam zijn: een vliegtuig op zonnepanelen bijvoorbeeld.
  • Je moet niet alleen zeggen dat je dingen belangrijk vindt, je moet het ook écht doen. Dus arme mensen helpen, beter voor ons klimaat zorgen, gebouwen aanpassen. Het is echt tijd om in actie te komen met z’n allen. Wij helpen graag mee!

Lees ook

Als op 16 maart de scholen sluiten, moeten 5.000 leerlingen en 650 personeelsleden thuis aan de slag. Voor het IT-team van MosaLira een enorme klus. “Die trein liep al, maar we gingen in één klap van boemeltrein naar TGV!”

Leestijd 5 min.

‘Vergroot je wereld’ is kenmerkend voor de Koers van MosaLira. Door goed onderwijs maken we de wereld elke dag een stukje groter, voor onze leerlingen én voor onszelf. Onze eigen rol is daarin allesbepalend. De komende tijd gaan we daarom samen woorden geven aan de cultuur van MosaLira. De expertisegroep ‘Gezond en gelukkig’ heeft de eerste stappen in dat proces inmiddels gezet. Natuurlijk met inbreng vanuit de hele organisatie.

Leestijd 8 min.

Vergroot je wereld