Vergroot je wereld

Groepsdoorbrekend werken op Kindcentrum Amby

Je staat er als leerkracht niet (meer) alleen voor, dat is heel fijn!

Desiree Penders (leerkracht cluster 4 en IB’er cluster 3) en Mirte Heutmekers (IB’er voor de clusters 4, 5 en 6) van Kindcentrum Amby zien steeds grotere verschillen tussen de kinderen. Ze vertellen hoe ze inspelen op deze veranderingen, onder andere door groepsdoorbrekend te werken in clusters. Wat houdt dit in en wat zijn de voordelen voor zowel leerkracht als kind?

In Amby brengen ze ieder jaar de leerlingpopulatie in beeld. Daarin staat veel data: bijvoorbeeld waar kinderen wonen en hoe ze zich ontwikkelen (zelfstandigheid, ontwikkeling, communicatie). De verschillen tussen leerlingen waren er altijd al, de laatste jaren werden ze wel steeds meer zichtbaar. Dankzij deze manier van werken kunnen leerkrachten kinderen duidelijker in beeld brengen en daardoor beter inspelen op de individuele behoeften. Zo krijgen alle kinderen het onderwijs dat ze nodig hebben.

Meerdere leerkrachten op de groepen
Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Mirte: “We zijn verschoven van een à twee leerkrachten met een eigen klas naar meerdere leerkrachten op meerdere groepen in hetzelfde leerjaar. Groep 4 bestaat bijvoorbeeld uit twee groepen met vier leerkrachten (2,6 FTE) die samen verantwoordelijk zijn voor alle kinderen. Iedere leerkracht weet daardoor wat er speelt in de totale groep.” Desiree: “Dat is heel anders dan toen ik begon als leerkracht, zo’n acht jaar geleden. Ik had in mijn eentje een groep van ruim 30 kinderen. Dat was soms best pittig. Ik wilde iedereen de aandacht geven die nodig was, maar dat lukte niet altijd.  Ik kon wel overleggen met collega’s, maar iedereen was vooral op zijn eigen klas gefocust. Dat is nu zo anders. Iedere leerkracht heeft zijn eigen specialisme en we versterken elkaar. We denken met elkaar mee en zien samen meer, waardoor we de kinderen veel meer kunnen bieden.”

Je staat er niet meer alleen voor. We denken met elkaar mee en bundelen onze krachten

“Wanneer kijk je dan het werkboekje na?”
Deze werkwijze roept bij collega’s van andere scholen ook weleens vragen op. Desiree: “Ik hoor vaker: ‘Maar wanneer kijk je het werkboekje dan na?’, die vraag begrijp ik wel. Dat is een vertrouwde manier van werken. Wij doen dat anders: tijdens de les observeren we en bieden direct hulp. We bespreken het huiswerk samen met de kinderen. De focus ligt daarbij op het waarom van een antwoord en niet alleen om te zien wat goed of fout is.”

Voordelen voor de kinderen
Hoe reageren de kinderen eigenlijk om op deze manier te werken? Desiree: “Ze vinden het fijn dat ze samenwerken met kinderen die op hetzelfde niveau zitten. Daardoor is er ook weinig competitie onderling, wat weer bijdraagt aan meer zelfvertrouwen. We hebben als cluster dezelfde doelen, maar de manier waarop we die doelen bereiken verschillen. Zo leren we kinderen ook dat niets zwart-wit is.” Mirte vult aan: “We zien de kinderen groeien, omdat er meer individuele aandacht van de leerkracht is en ze zich gezien voelen. Door het werken in kleinere groepjes is er meer rust en focus, waar door de leerstof beter blijft hangen. Omdat we makkelijk kunnen bijsturen, is er altijd groepje met passend tempo en niveau voor ieder kind.”

Ontdek welke wegen naar je doel leiden.

Van alleen naar samen
Op een grote school heb je ook een groot team. Hoe was het om deze nieuwe manier van werken in de praktijk te brengen? “Het was zeker even wennen, er was tijd en ruimte nodig. Nu vindt iedereen het fijn. Je staat er als leerkracht niet (meer) alleen voor. We maken veel gebruik van elkaars kennis, ervaring en inzichten,” vertelt Desiree. “De teamdynamiek is ook veranderd. Er is meer openheid, door de komst van bouwcoördinatoren is het leiderschap gespreid en daardoor neemt iedereen zijn verantwoordelijkheid. Collega’s zijn meer betrokken bij beslissingen, wat vertrouwen schept en voor verbinding zorgt.”

“We hebben ook letterlijk meer openheid gecreëerd door glazen wanden tussen de lokalen die open kunnen. We zien nu van elkaar wat we doen en leren van elkaar.” vult Mirte aan. “De rol van IB’er is ook veranderd. Van vraagbaak bij problemen naar een coach en begeleider die meedenkt.” Desiree: “Zoals we nu samenwerken heeft ons team sterker gemaakt. Het heeft de werkdruk ook verlaagd, omdat we het werk verdelen. Het is echt verrijkend, voor jezelf als leerkracht, voor het team en zeker ook voor de kinderen.”

Onderwijs anders organiseren, hoe pak je het aan?
Tot slot: wat willen Desiree en Mirte meegeven aan collega’s die het onderwijs ook anders willen organiseren? “Ga ontdekken welke wegen naar je doel leiden. Dat zijn er meer dan je denkt! Het gaat met vallen en opstaan en dat is oké. Wat werkt, neem je mee. Wat niet werkt, schuif je aan de kant. Je doet het echt samen als team, waardoor je ontzettend veel leert van elkaar. Durf los te laten en ga het avontuur aan!”

Meer weten of eens een kijkje nemen in Amby? Neem gerust contact op met Desiree (D.penders@mosalira.nl) of Mirte (M.heutmekers@mosalira.nl)!

 

 

 

tekst: Bregje Boer
fotografie: Sanne Creuëls

Lees ook

Een ‘goed’ na inspectiebezoek

Leestijd 5 min.

Om beginnende leerkrachten goed op weg te helpen, zorgt MosaLira de eerste jaren voor een persoonlijke coach. Ook is er het Leernetwerk starters, dat ruimte biedt voor het delen van ervaringen. Starters Ies Quaedackers en Kim van der Put vertellen over hun ervaringen.

Leestijd 3 min.

Vergroot je wereld