De rode loper lag uit, de kinderen stonden te trappelen en de burgemeester was present. Begin dit jaar kregen De Letterdoes en kinderopvang Poesjenel samen een nieuwe naam: Kindcentrum Mosasaurus. Zo’n verandering komt niet uit de lucht vallen en staat zeker niet op zichzelf. Directeur Ben Dackers: “De oude naam paste niet meer bij deze tijd en zorgde vaak voor verwarring. We hadden geen professioneel logo en zagen vaak allerlei variaties op ‘De Letterdoes’ voorbij komen. In 2023 begon het te kriebelen: we waren klaar voor een nieuwe visie, koers én uitstraling.”
Missie, visie en naam
Begin 2024 ging een klein groepje collega’s aan de slag met de missie en visie, gebaseerd op de pijlers rust, respect en resultaat. Daarna volgde in het voorjaar van 2024 een inspiratiesessie met communicatieadviseur Stephanie Klomp-Hameleers en onderwijsadviseur Marika de Bruijn. Zij namen het team stap voor stap mee in het traject: van verhaal tot kleur, lettertype en beeld. De creativiteit werd aangeboord. Guy Frantzen, IB’er, leerkracht en MT-Lid: “Woorden als ‘rijk’, ‘samen’ en ‘sterk’ kwamen naar voren. Daaruit ontstonden talloze ideeën. Iedereen deed mee, dat was geweldig.”
De school heeft een eigen PR-commissie, die tijdens dit traject regelmatig samenkwam. Taken sloten aan bij ieders talenten en met een duidelijke actielijst werkte het team stap voor stap het nieuwe totaalplaatje toe: missie, visie en naam. In dat samenwerken zit echt de kracht, vindt onderwijsondersteuner Paula Sluijsmans: “Ik heb op een school gewerkt waar de naam van de ene op de andere dag veranderde. Dat voelde niet goed. Nu zijn we er allemaal bij betrokken.” Niki van Deurse, IB’er en MT-lid: “We hebben echt gekeken wat bij onze school past en welke gedachte daarachter zit.” Yvette Jacquot, leerkracht groep 3 en Instapklas, vult aan: “We willen ons als school goed op de kaart zetten, zeker met de komst van een nieuwe woonwijk in de buurt.”
Dit alles leidde tot een visie die tot in detail laat zien waar de Mosasaurus voor staat. Stephanie: “Deze stap is heel belangrijk geweest in dit traject. Eerst goed nadenken over waar je naartoe wilt, daarna de stappen zetten om er te komen.” Een van die vervolgstappen was het ontwikkelen van een uitstraling en naam die aansluiten op de visie.